• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Для майбутніх школярів та їх батьків

/Files/images/28_sadik11(1).jpg

Шановні батьки!

Якщо Ваша дитина незабаром йде до школи, то ця сторінки буде для Вас дуже цікавою та повчальною.

Батьки і діти – це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль,
Це – сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Як на троянді – колючки і квіти,
Так і в житті є радість і печать,
Високі мрії й дуже різні діти…
Чому таке трапляється, на жаль?
Всім хочеться все мати в ідеалі,
Причому, водночас і без зусиль.
Щоб щастя без труда й печалі
Пливло саме у руки звідусіль.
Та у житті такого не буває,
Й запам’ятати треба, в чому річ;
Зоря щаслива лиш тоді засяє,
Якщо трудитись будеш день і ніч.
А діти – це і щастя, і турбота,
Відповідальність і тривога теж,
Без відпочинку й вихідних робота,
Любов така, яка не має меж.

/Files/images/0.jpgКритерії готовності дитини до навчання

Взагалі, «готовність до школи» - це не окремі вміння та знання, а їх сукупність. Очевидно, що чим більше батьки займалися з дитиною до школи, тим вища ймовірність того, що з уважністю і старанністю у першокласника буде все в порядку. Однак не менш важливий темперамент дитини та її соціальний розвиток. Психологи розробили критерії, за якими можна оцінити готовність дитини до навчання: мова йде про інтелектуальну, емоційну і соціальну зрілість.

Інтелектуальна зрілість визначається здатністю концентрувати увагу і вловлювати зв’язок між явищами.

Підготовлена до школи дитина повинна:

- володіти основними поняттями орієнтації в просторі: розуміти і розрізняти, де правий/лівий і верх/низ, що таке великий/малий, що позначають прийменники в/із, на/під і т.д.);

- розрізняти великі і малі літери;

- вміти класифікувати предмети і речі, визначати їх у групи. Наприклад, чітко відрізняти стілець від столу, шафи і ліжка й при цьому знати, що все це - меблі. При цьому дитина повинна розуміти, для чого саме служить той чи інший предмет: стілець - щоб сидіти, стіл - щоб їсти, а ліжко - щоб спати;

- ідентифікувати схожі і несхожі форми (тобто відрізняти кола від квадратів, а пряму лінію від хвилястої);

- утримувати в пам´яті й виконувати, як мінімум, три вказівки. Наприклад: одягни тапки, вмийся, почисть зуби, витри рушником, а потім принеси мені рушник;

- рахувати без помилок до десяти;

- розмовляти виразно і зв´язно.

Емоційна зрілість у дошкільників визначається старанністю і терплячістю. Щоправда, мало хто з батьків може похвалитися такою поведінкою свого чада. Втім, з психологічної точки зору, непосидючість - абсолютно нормальна риса маленької дитини. Як правило, малюкам дуже важко направити свою невгамовну енергію в мирне русло. Ще одна важлива риса, яка свідчить, що дитина готова до навчання - вміння вислухати співрозмовника, не перебиваючи. Зазвичай, батькам під силу взяти під контроль балакучість власного малюка. Достатньо постійно нагадувати всезнайці про те, що при діалогах дуже важливо прислухатися до свого співрозмовника.

Соціальна зрілість малюків майже стовідсотково залежить від того, наскільки комунікабельні самі батьки. Якщо сім’я дружна і товариська, багато подорожує і ходить у гості, то і в їхньої дитини не повинно бути ніяких проблем з комунікацією.

Підготовлена до школи дитина без проблем знайомиться з однолітками і знаходить спільну мову з дорослими, а на вулиці не боїться відійти від мами або тата. Крім того, повідомлення про сімейний подорожі вона сприймає із захопленням і практично безболісно перебудовується зі звичайного ритму життя в «похідний». Якщо у майбутнього першокласника є хобі - це ще одне свідчення особистості, яка починає формуватися. Адже захопленість та інтерес в тій чи іншій сфері - яскравий показник того, що дитина вже може визначати, що їй подобається, і пояснити, чому.

Одним із найяскравіших показників самостійності дитини вважається вміння одягатися і взуватися без сторонньої допомоги. Вищий пілотаж - при цьому «знаходити спільну мову» з ґудзиками, блискавками і шнурками.

А взагалі, як кажуть психологи, дітей, які відповідають усім параметрам зрілості перед вступом до школи, практично немає. У 6-7 років дитина ще дуже легко відволікається на різні подразники, будь то рух сусіда за партою або літаюча муха в класі. Різкі зміни в сприйнятті дитиною інформації відбуваються в 9-10-річному віці, саме тоді школярі вже можуть працювати довго й зосереджено.

Поради батькам щодо підготовки дитини до школи

1. Пізнавальні навички.

Навчайте своїх дітей найпростішим формам порівняння аналізу, синтезу, вмінню робити узагальнення, навчайте спостережливості. (Наприклад, покажіть дитині будь-який предмет і попросіть розповісти про нього все, що він знав :”Ябпуко кругле, солодке, з обох боків рожеве». Ось і все, щс дитина може сказати. Ваше завдання - направити увагу, дитини на з'ясування всіх ознак і впастивостей предмета, також розширити знання дитини про тe, де воно росте, як утворюється, скільки достигає тощо).
Дуже доцільно в цьому випадку загадувати дитині загадки, які ті із задовопенням відгадують. Можна пропонувати загадки з неповними ознаками. (Наприкпад, красивий смачний, достигає в кінці літа... «Помідор». - «Ні , кавун» Виникає дискусія, протягом якої з'ясовується, що ви не уточнили певних ознак). Це дуже важпиві пізнавальні завдання. Вони розвивають у дитини готовність до засвоєння достатньо складного навчального матеріалу.
Систематично потрібно проводити з дітьми спостереження за природою. Спостерігати за деревом, квіткою, птахом… Більше потрібно тренувати дитину в розповіді. Тема розповіді може бути будь-якою (гра дітей, опис тварини, перегляд діафільму, проryлянки).
Важливо, щоб дитина навчилася розповідати без додаткових питань з боку батьків, навчилася цілісно передавати те, що спостерігала або бачила, використовуючи при цьому правильні форми слів і висловів.

ІІ. Навчальні навички.

Часто батьки вважають, що підготувати дитину з математики - це навчити рахувати до 100, 1000... Математичне мислення пов'язане насамперед не з цим, а з вмінням знаходити певну залежність величин, орієнтуватися в математичній ситуаціі, виконувати цілий ряд логічних операцій. Спід навчити поняттям "більше”, "меньше”, «дорожче», «дешевше», «порівну». Як зробити більше, меньше, як зрівняти?. Дпя цього потрібно використовувати різноманітний матеріал: конструктор, кубики, смужки паперу. Навчити збирати об'єкти за зразком і за поданими умовами. Оволодінню навичками рахунку допомагають різноманітні доручення. Навчайте дітей відраховувати, викладати, приносити певну кількість предметів за названим числом. (Наприклад, "Принеси стільки тарілок, скіпьки у нас членів сім ї; Рахуй, скільки потрібно покласти ложок, чи всім вистачить, скільки не вистачає»).
3найомте дітей з цінами, вартістю, кількістю. Також потрібно допомагати дітям здобувати навички порядкового рахунку в межах 10. Це робиться під час гри. (Наприклад, постав іграшку в ряд і порахуй їх зліва направо: перша, друга, третя тощо. Потім одну з них заберіть. Дитина повинна визначити, яку за рахунком іграшку забрали. Або попросіть принести четверту, шосту тощо. Або при малюванні. Дається завдання дитині намалювати п'ять червоних кружечків, а на четвертому провести зелену смужку).
Подібні завдання подобаються дітям. Таким чином вони без труднощів опановують порядковий рахунок. Наведемо приклади ще декількох важливих ігор-завдань.
Граючись з кубиками, запропонуйте розташувати їх у різних порівняннях: 3 і 1, 2 + 2, 1 + 3. Нехай , дитина спробує розкласти число на два менших: 6 = 4 + 2, 5 = 1 + 4 тощо.
Для свідомого оволодіння рахунком важливо до школи навчити також дитину за допомогою эагальновідомої мірки виміряти довжину, ширину, висоту предметів, визначати об'єм посудин. (Наприклад, навчитись визначати, скільки склянок, ложок води входить у чайник, гпечик, горнятко. Поміряти практично, скіпьки входить, на скільки біпьше?).
Під час прогулянок розвивайте окомір дітей, навчайте перевіряти його эа допомогою умовної мірки (кроку).
Навчайте також своїх дітей орієнтуватися в часі. Для цього потрібно привчити їх вкладатися у відведений час при виконанні якоїсь роботи (малювання, конструювання, прибирання).
Прагніть, щоб діти знали назви місяців, послідовність днів тижня і пір року, визначали час за годинником з точністю до півгодини.
Важливо навчити дітей орієнтyватися не тільки в часі, але й у просторі, так, щоб з'явилося розуміння понять «від» і «до», «вперед» - «назад», «вниз» - «вгору», «праворуч» - «ліворуч».
Корисною нам здається і гра «Вгадай, що змінилося?». Суть їі в тому, що ви пропонуєте дитині подивитись на предмети, потім заховати один або змінивши його місце, пропонуєте вгадати, що змінилося.
Якщо діти люблять малювати, можна задавати їм інші завдання. Просимо, наприклад, намалювати три зелених кружечки у правому верхньому кутку, під ним - два червоних, зпіва від червоних - ще що-небудь. Це робиться з метою навчити дитину розрізняти верх-низ, правий і лівий бік на аркуші паперу.

ІІІ. Навчання дітей читанню.

Чи повинен абітyрієнт-першокласник вже вміти читати? Наша відповідь – бажано! Чим раніше дитина навчиться читати, тим краще.

Як же учити читати?

У школі вчать складовому читанню. Беремо букву М, додаємо голосну А – виходить - МА, потім підставляємо на місце А інші голосні, отримуємо МО, МУ, МИ, МІ і т. д. Пізніше, навпаки, до однієї голосної підставляємо різні приголосні: А- МА, ША, НА, ЛА, РА і т. д.
Батьки, не знаючи цієї методики, часто навчають неправильно, замість звуків називають букви: ем, ел, ер..
Для запам'ятовування щоденно складайте з дітьми склади.
Якщо дитина вже эапам'ятала накреслення букв, можна друкувати. Робити це краще в зошиті в клітинку. Для занять з читання підійте і розрізна азбука, кубики, вирізані з газет великі букви. Читайте э дітьми вивіски, рекламні щити, лозунги-заклики. Не поспішайте читати «Буквар», краще знайомтесь з "Азбукою”.
Купуйте дітям яскраві, ілюстровані книжки і разом радійте новій книзі. Читайте разом, переказуйте - і успіх вам забезпечений.
Ви скажете: ми повинні вчити дітей читати, а що ви будете робити у школі?
3вичайно, нам, вчителям, вчити читати легше. Ми знаємо, як це робити. Раннє читання розв'язує багато проблем:
По-перше, виховується любов до книги. Якщо дитина не навчиться читати в ранньому дитинстві, то ніколи не дізнається, що для неї написано сотні чудових книг Олександра Олеся, В.Нестайка, Г.Х. Андерсена, К.Чуковського, С.Маршака...
Бо, коли ваш син або донька навчаться, нарешті, читати ці книги, вони для них будуть уже нецікавими - він або вона їх переросте. В результаті дитина не отримає багатий матеріал для фантазування, для формування поглядів на життя.
Ви запитаєте, а як бути з письмом?

Наша відповідь - поступово вчити писати, починаючи з елементів письма. Краще навчити вчителю, чим потім переучувати! Дуже важливо при цьому дотримуватись вимог до посадки дитини, розташування зошита, правильного тримання ручки. Не дотримування цих вимог призводить до негарного почерку, викривлення хребта.
Крім того, доцільно заохочувати дітей до ліплення, конструювання, друкування і малювання. Такі види діяльності добре розвивають дрібні м'язи руки.

IV. Здоров'я дитини як один з найважливіших факторів успішного навчання у школі.

До успішного навчання потрібно підготувати дитину не тільки морально, інтелектуально, а й фізично. Тому нам здаються потрібними і корисними такі рекомендації:
1. 3малку привчайте дитину дотримуватись правил особистої гігієни.
2. Виробіть для дитини чіткий режим дня і намагайтесь його дотримуватись.
3. Привчайте дитину до ранкової зарядки. Фізичними вправами особливо корисно займатись на свіжому повітрі.
4. 3 раннього дитинства загартовуйте вашу дитину.
5. Влаштовуйте дитині прогулянки в будь-яку погоду. Пам'ятайте! Хвора дитина - це горе не тільки для батьків, але й для вчителів: порушується звичний навчальний ритм, дитині приводиться весь час «наздоганяти» матеріал.
6. Перед заняттями у школі проконсультуйтесь з психологом, логопедом. При необхідності виправте, з допомогою фахівця, мовленнєві недоліки дитини.
7. Відвідайте стоматолога, вилікуйте дитині всі хворі зуби.
8. Перевірте зір вашої дитини в окуліста.
Шановні батьки! Ваші діти готуються до відповідального періоду життя, тож допоможіть їм у цьому!

Кiлькiсть переглядiв: 240

Коментарi